Dorazily zásoby od Vector Optics včetně hromady novinek! Mrkni na celou nabídku zde. 
Nastavení filtrů
Cena
Dostupnost Značka
Nebyl nalezen žádný výsledek.
Hmotnost

Chrono měřiče Dragon

Chrono měřiče Dragon

Chronografy jsou měřiče, se kterými se určuje rychlost letící kuličky v m/s nebo FPS, dopadová energie v Joulech nebo třeba kadence airsoftové repliky. Dnešní chrona jsou často vybavené Bluetooth pro komunikaci s mobilem. Chrono je velmi důležitým nástrojem jak pro airsoftová hřiště, tak servisní centra. S rostoucím zájmem o HPA jsou velice oblíbené i mezi samotnými hráči, pro nastavení optimálního výkonu repliky.

 

Na trhu dnes nalezneme různé typy chronografů. Některé modely se mohou pyšnit barevným displejem, nebo mají integrované baterie, nebo je lze spárovat s telefonem přes bluetooth pro ukládání naměřených dat a ostatních údajů. Většina dnes prodávaných modelů má schopnost automatického vypnutí po jisté době nečinnosti což šetří baterie, třeba při rychlém měření před akcí a následnému zapomenutí chrona v autě.
 

Velmi užitečnou vlastností většiny modelů je možnost přišroubovat chronograf na tripod od fotoaparátu. Díky tomu se nám usnadní manipulace se zbraní a tím se kvalita měření o kousek zvýší, to ocení hlavně servisní centra, organizátoři her nebo domácí technici.

 

Chrono v tlumiči: Některé nasvětlovací tlumiče například od firmy Acetech v určitých modelech disponují krom funkce nasvětlení nasvětlovacích kuliček právě i režimem měření rychlosti kuličky. Hodnoty se poté pomocí Bluetooth přenášejí do mobilního telefonu.

JAK SE CHRONO POUŽÍVÁ A JAK SPRÁVNĚ MĚŘIT?

Měření se provádí v m/s, ale mnohem spolehlivější je měření v J.
Velmi důležité pro objektivní měření výkonu je třeba měřit s váhou kuliček, které hráč používá. Dříve se měřilo se střelivem váhy 0,2g, což bývalo problematické. Dnes je nejčastější používaná váha střeliva 0,28 nebo 0,30 g, u odstřelovačů to je pak 0,45 a více.

Pro měření je velmi důležité, aby zbraň byla ve vodorovné poloze vůči chronografu a, na což se často zapomíná (někdy i úmyslně), vypnutý hop up, kdy se pak může snižovat reálný výkon zbraně přiškrcením hop upu.


JAKÝ JE ROZDÍL MEZI J A FPS PŘI MĚŘENÍ A CO TO JE RPS?

Dnes se můžeme setkat s dvojitým limitem na akcích. Některá hřiště požadují výkon v m/s nebo FPS, jiná hřiště, hlavně CQB arény, požadují "J" kvůli bezpečnosti při boji na blízko. Všechny tyto veličiny popisují dopadovou energii. Ale jaký je mezi nimi rozdíl?

RPS

RPS je veličina pro kadenci, čili nám udává, kolik kuliček zbraň vystřeli za sekundu.


FPS

FPS je označení pro stopu za sekundu a v airsoftu udává rychlost, jakou se kulička po výstřelu z airsoftové zbraně pohybuje kupředu. V zahraničí je toto velice rozšíření veličina, ve které se airsoftové zbraně měří. U nás se více používá měření v metrech za sekundu.


M/S

Stejně jako FPS, tak i m/s je veličina rychlosti letu kuličky. U obou jednotek je důležité měřit s tou hmotností kuliček, které nejčastěji používáme při hraní nebo samotným hráčem. Díky tomu jsme schopni airsoftovou zbraň co nejpřesněji změřit.


Joule

Airsoftová komunita si postupně zavedla nový standard - limity založené na joulech. Jouly (J) představují jednotku kinetické energie, což je vědecký způsob měření síly, kterou pohybující se předmět působí. Zjednodušeně řečeno, udává, kolik „síly“ má kulička za sebou. Zde je klíčový rozdíl: Jouly zohledňují jak rychlost kuličky, tak její hmotnost. To vytváří komplexnější obraz o síle zbraně, což vede k několika výhodám:

Standardizace a férové podmínky na hřišti: Na rozdíl od FPS, které se mohou mírně lišit v závislosti na procesech převodu, poskytují jouly univerzální míru energie. Tento styl měření nám zajišťuje stejné herní limity pro všechny.

Zvýšená bezpečnost hráčů: Díky zohlednění hmotnosti i rychlosti kuliček umožňují limity v joulech komplexnější přístup k bezpečnosti. Tím se minimalizuje riziko zranění, zejména u hráčů v těsné blízkosti - typicky CQB . Každé hřiště si nastavuje své vlastní maximální limity, tento limit je pak po hráčích požadován. Někdy to jsou univerzální hodnoty pro všechny hráče, ale ve většině případů se limity nastavují dle typů zbraní. Nízké limity mají typicky pistole a SMG, naopak nejvyšší mají většinou odstřelovací pušky. Nastavením těchto úsťových limitů na hřištich nám zajistí bezpečný, příjemný a hlavně férový zážitek pro všechny hráče.


Výpočet joulů vaší repliky

Chcete se ujistit, že vaše airsoftová zbraň splňuje bezpečnostní limity hřiště?
Nejednosuší a nejpřesnější je použít chrono, drtivá většina chron na trhu umí převést naměřený výkon i na Joule.
Pokud zatím chrono nevlastníte, ale víte jaký výkon vaše replika má stačí vložit hmotnost střeliva, které používáte a úsťovou rychlost zbraně do specializovaných aplikací, popřípadě můžete použít naší převodovou tabulku níže.
Díky ní budete mít přehled nejen o výkonu vaší zbraně na různých vahách střeliva, ale hlavně jestli budete splňovat limity hřiště na dané váze střeliva.
 

TABULKA PŘEVODU FPS NA J


Dnešní chronografy například acetech běžně měří výkon jak v M/S tak FPS, ale navíc umí hodnoty převádět i na Joule. To ocení hlavně hráči s HPA kteří navštěvují různá hřiště s různimy výkony.

Během měření musíme dávat pozor i na jev jménem Joule creep.

Chrono v tlumiči: Nekteré nasvětlovací tlumiče, například od firmy Acetech, disponují v určitých modelech krom funkce nasvětlení nasvětlovacích kuliček i režimem měření rychlosti kuličky. Naměřené hodnoty se poté pomocí bluetooth přenáší do mobilního telefonu.
 

JOULE CREEP A PROČ může NEBEZPEČNÝ?

Joule creep je jev, ke kterému v airsoftu běžně dochází a který ovlivňuje "výkon" airsoftové zbraně. Je to zásadní věc, která může způsobit, že vaše airsoftová zbraň bude při měření příliš silná, než aby se dala používat na daném hřišti.

Když měříme úsťovou energii zbraně, máme tendenci (hlavně z dob minulých) měřit pomocí 0,2g BB. Je to hlavně proto, že hřiště mají obvykle k dispozici levné 0,2g BB. Což může být problematické.

Jako příklad uvedeme odstřelovací pušku, kde se s joule creep můžeme nejčastěji setkat a častokrát se cíleně objevuje.

Hráč s odstřelovací puškou vystřelí přes chrono od organizátora nafasovanou munici o váze 0,20g BB namísto svých výrazně těžších kuliček, které při hře běžně používá. Úsťová rychlost je zaznamenána pro příklad jako 150 m/s na 0,20 BBs což by odpovídalo - 2,25 joulů při použití 0,2g BB.

Jelikož hřiště má nastavené limity pro odstřelovací pušku 150 m/s nebo 2,3 J – organizátor je spokojen s tím, že puška je v rámci limitů OK.

Odstřelovači však ve svých puškách nepoužívají kuličky o hmotnosti 0,2 g. Pro větší přesnost a dostřel používají těžší váhy, jak jsme již psali výše. Pokud se tedy hráč rozhodne použít těžší kuličku, např. 0,4g, což na 100% udělá - stejná odstřelovací puška by nyní mohla v určitých případech v konečném důsledku střílet s energií okolo 3,6 joulů (tedy o 1,3 joulů vyšší), přestože se nezměnila síla pružiny (ani tlak HPA atd.). Změnila se pouze váha střeliva.


Tento jev se nazývá joule creep: fyzikální změna výstupní energie pušky přímo závislá na hmotnosti kuličky.

Co způsobuje joule creep?

Když je kulička o hmotnosti 0,2 g vystřelena skrze hlaveň, je tlačena stlačeným objemem vzduchu do okamžiku, kdy kulička opustí hlaveň a nemůže již dále zrychlovat.

Když je vystřelena těžká kulička, je také tlačena stlačeným objemem vzduchu, avšak trvá déle, než opustí hlaveň (protože se pohybuje nižší rychlostí). Pokud je za kuličkou dostatek vzduchu, bude dále zrychlovat, což jí dodá více energie než kuličkám o nižší hmotnosti.

Toto je způsobeno "nadměrným objemem vzduchu", kdy je k pohonu lehké kuličky použito více vzduchu, než je potřeba, a v okamžiku, kdy je vystřelena těžší kulička, tak má více času na využití tohoto nadměrného objemu vzduchu, což vede k vyšší úsťové rychlosti.

Konečným výsledkem je zbraň, která střílí v rámci limitů při použití 0,2g BB, ale když hráč použije vyšší hmotnost, střílí vyšší úsťovou rychlostí. Ve výjimečných případech tohoto jevu někteří hráči aktivně zneužívají.

Nebezpečí Joule Creepu

Díky tomuto jevu se pak velice lehko stane, že například v CQB situaci, kdy je lepší menší výkon než vyšší, se zvyšuje pravděpodobnost zranění díky velkému výkonu zbraně. Proto často hřiště dělají během akce náhodná měření, aby případného podvodníka odhalili v akci a zavčasu mu zabránili mu v další hře.

TIP: Doporučujeme vám proto přeměření vaší zbraně s hmotností kuliček, které hodláte ve zbrani používat. Díky tomu zjistíte, jestli vaše zbraň náhodou neporušuje pravidla hřiště.

Nahoru